Ja varför inte?

2010-12-10 16:35:58/Permalink/Vardags inlägg/

Regler för arbete och att starta företag

Vare sig du, som icke thailändsk medborgare, söker anställning i Thailand, eller startar ett eget företag finns en rad gemensamma regler.

1. Du behöver ett Non-Immigrant Visum för att kunna erhålla ett arbetstillstånd i Thailand. Du måste ansöka om detta på en ambassad eller konsulat utanför Thailands gränser.

Första gången man ansöker om nämnda visum beviljas man normalt endast ett tremånaders-visum och först efter denna period kan man söka ett på ettårsbasis. Dock måste du fortfarande lämna landet var tredje månad, alternativt uppsöka en Immigrationsmyndighet. Ta reda på vilka exakta villkor som gäller just för dig. Villkoren skiftar nämligen beroende på din anställningsform och hur stor andel thailändare som är anställda på företaget etc.

För att ha möjlighet att ansöka om ett Non-Immigrant B visum måste man ha ett rekommendationsbrev från företaget som vill anställa dig, eller från en advokat (eller motsvarande), om du ämnar att starta eget. Med ett turistvisum är det dessvärre strängligen förbjudet att arbeta i Thailand.

2. När du skaffat detta brev visa kan du ansöka om Work Permit (arbetstillstånd) i Thailand. Du behöver dessutom en CV, ett nyutfärdat thailändskt hälsointyg och tre stycken passfotografier.

3. För att starta ett privat företag i Thailand (Thai Private Company Limited - Thai Co., Ltd) behövs sju stycken delägare varav thailändarna måste stå för minimum 51% av ägandet (undantag från denna regel finns om du är amerikansk medborgare). Företaget skall dessutom ha ett minimum av THB 2,000,000 i tillgångar.

3b. Om du ämnar starta ett mindre företag kan du istället starta ett sk Partnership Limited. Då är det du och en thailändsk partner som står som ägare, varav thaipersonen måste vara majoritetsägare.

4. Man kan förstså sköta allt pappersarbete själv när man ämnar att starta ett företag, men behöver då en person med väldigt goda färdigheter i det thailändska språket för att kunna fylla i alla ansökningsblanketter. Man lämnar då själv in dessa ifyllda blanketter till myndigheten. De totala avgifterna för att starta en firma är drygt 15,000 baht.

4b. Att anlita någon som hjälper en med att starta firma, dvs en advokat eller motsvarande, kostar ofta minst det dubbla som att göra jobbet själv, dvs 30-70,000 baht. Detta inkluderar ovan nämnda avgifter till myndigheterna. Att registrera ett företag tar normalt ca 30-40 dagar i Thailand.

5. För att registrera VAT (moms) behövs en rad dokument, bla från markägaren där du har ditt kontor. Mer detaljerad information kan du få från thailändska "skatteverket" (Revenue Department) eller från en jurist (eller motsvarande).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback